Blogs - pàgines - vincles

dimarts, 27 de febrer del 2018

ESTACIÓ DE TREN DE LLAGOSTERA
El Gironès

Fotos de Joan Dalmau Juscafresa






Inaugurada l'any 1892, va suposar un canvi social a Llagostera apropant la seva gent a la costa i a Girona. El darrer tren va pasar l'11 d'abril de 1969.





Enllaç amb informació i descripció:
que diu:
Època: final segle XIX
Descripció:
Edifici aïllat de planta rectangular i coberta a dues vessants entrecreuades, amb utilització de teula plana. Grans ràfecs i decoracions de terra-cuita en els careners. El sòcol, les cantonades i l'entorn de les obertures són d'obra vista. L'edifici annex de serveis s'ha conservat. Aquest mateix tipus constructiu d'estació hom el pot trobar al llarg de tots els pobles de la línia d'aquell ferrocarril.
Notícies històriques:
La línia de ferrocarril de Sant Feliu de Guíxols a Girona arriba a Llagostera l'any 1889. Aquest ferrocarril fou inaugurat el 30 de juny de 1892. Va néixer per iniciativa de Joan Cases i Enric Heriz, de Sant Feliu de Guíxols per a rivalitzar amb la línia del carrilet de Palamós. L'establiment del ferrocarril es feia bàsicament per millorar les comunicacions amb altres comarques gironines, per augmentar les relacions comercials, per potenciar el port comercial de Sant Feliu i per a substituir les velles tartanes. L'Ajuntament de Sant Feliu fou l'impulsor de la inversió que comportaria l'aparició de totes les estacions de les seus recorregut. El tren contribuí al desenvolupament econòmic de la població, a més del transport de mercaderies era utilitzat per a viatges d'esplai i vacances. Deixar de funcionar l'onze d'Abril de 1969. 



Altre enllaç amb informació i descripció:
que diu:
La estación de Llagostera estaba situada en el kilómetro 20,756 de la línea y ocupaba un terreno irregular de 11.445 metros cuadrados.Disponía de cuatro vías al prolongarse la vía de andén hacia una vía muerta con sentido a Sant Feliu y posteriormente esta misma vía vuelve hacia atrás para servir a un muelle de carga.La estación es de segunda categoría, con una superficie edificada de 131 metros cuadrados, y estaba construido de mampostería y mahones con tejado a cuatro aguas con cubierta de teja plana. Interiormente la estación estaba constituida por una sala de espera, taquilla, despacho del jefe de estación y su vivienda, compuesta por recibidor, comedor-cocina con una pequeña alhacena, tres habitaciones y servicio. Al lado se encuentra el típico edificio de los retretes que ocupaba 16 metros cuadrados característico por tener un tejado a 4 aguas. Completaba las instalaciones un pozo cuadrado de 4 metros de hondo con lavadero anexo, un edificio de vías y obras de 12 metros cuadrados hecho también de ladrillo y techo a dos aguas. Alejado de la estación y en una de las vías de topera había un muelle cubierto de mercancías de 190 metros cuadrados constituido por 24 pilares y caballajes de madera que soportaban un tejado a dos aguas de chapa galvanizada. Además había una caseta de vía y obras de 27 metros cuadrados de superficie con tejado  a un agua y dividido en dos estancias. Además había una aguada con un tanque cilíndrico de hierro sobre un basamento de obra octogonal, y una caseta de 2 metros cuadrados que tenía dentro el motor para subir el agua al tanque.

Plano perteneciente al fondo del Archivo Municipal de Sant Feliu de Guíxols






Estació de Llagostera en l'actualitat
La estación de Quart en la actualidad está rodeada de casas en todo su entorno. En la confluencia de la calle del tren y calle de la Estación, pasaje de Xemeneia y Av. de la Bóbila. A todo lo largo dela calle del tren y por encima de una de las aceras, recrecida al efecto, pasa la vía verde del carrilet II.Com es pot veure a les fotos la estació de Llagostera es troba en un gran parc que se troba entre els carrers Carrilet, Av. Gotarra, Passeig Romeu i Tossa. Per la part central d'aquest parc passa la riera de Gotarra, i paral·lel a la mateixa segueix el traçat de l'antic carrilet o en l'actualitat de la via verda.La estació de Llagostera és la que es troba més ben conservada, entenent per conservada que manté més material original, com portes, finestres, les fustes dels tabics dels serveis...Les fotos han estat preses el 18 d'abril de 2009, dia aspre de pluja, abans de la celebració del 40è aniversari del tancament de la línia..

































Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada