ESTACIÓ DE TREN DE LLAGOSTERA
El Gironès
Fotos de Joan Dalmau Juscafresa
Inaugurada l'any 1892, va suposar un canvi social a Llagostera apropant la seva gent a la costa i a Girona. El darrer tren va pasar l'11 d'abril de 1969.
Enllaç amb informació i descripció:
que diu:
Època: final segle XIX
Descripció:
Edifici aïllat de planta
rectangular i coberta a dues vessants entrecreuades, amb utilització de teula
plana. Grans ràfecs i decoracions de terra-cuita en els careners. El sòcol, les
cantonades i l'entorn de les obertures són d'obra vista. L'edifici annex de
serveis s'ha conservat. Aquest mateix tipus constructiu d'estació hom el pot
trobar al llarg de tots els pobles de la línia d'aquell ferrocarril.
Notícies històriques:
La línia de ferrocarril de Sant
Feliu de Guíxols a Girona arriba a Llagostera l'any 1889. Aquest ferrocarril
fou inaugurat el 30 de juny de 1892. Va néixer per iniciativa de Joan Cases i
Enric Heriz, de Sant Feliu de Guíxols per a rivalitzar amb la línia del
carrilet de Palamós. L'establiment del ferrocarril es feia bàsicament per
millorar les comunicacions amb altres comarques gironines, per augmentar les
relacions comercials, per potenciar el port comercial de Sant Feliu i per a
substituir les velles tartanes. L'Ajuntament de Sant Feliu fou l'impulsor de la
inversió que comportaria l'aparició de totes les estacions de les seus
recorregut. El tren contribuí al desenvolupament econòmic de la població, a més
del transport de mercaderies era utilitzat per a viatges d'esplai i vacances.
Deixar de funcionar l'onze d'Abril de 1969.
Altre enllaç amb informació i descripció:
que diu:
La estación de Llagostera estaba situada en el kilómetro 20,756
de la línea y ocupaba un terreno irregular de 11.445 metros cuadrados.Disponía
de cuatro vías al prolongarse la vía de andén hacia una vía muerta con sentido
a Sant Feliu y posteriormente esta misma vía vuelve hacia atrás para servir a
un muelle de carga.La estación es de segunda categoría, con una
superficie edificada de 131 metros cuadrados, y estaba construido de
mampostería y mahones con tejado a cuatro aguas con cubierta de teja plana.
Interiormente la estación estaba constituida por una sala de espera, taquilla,
despacho del jefe de estación y su vivienda, compuesta por
recibidor, comedor-cocina con una pequeña alhacena, tres habitaciones y
servicio. Al lado se encuentra el típico edificio de los retretes que ocupaba
16 metros cuadrados característico por tener un tejado a 4 aguas.
Completaba las instalaciones un pozo cuadrado de 4 metros de hondo con
lavadero anexo, un edificio de vías y obras de 12 metros cuadrados hecho
también de ladrillo y techo a dos aguas. Alejado de la estación y en una de las
vías de topera había un muelle cubierto de mercancías de 190 metros cuadrados
constituido por 24 pilares y caballajes de madera que soportaban un tejado a
dos aguas de chapa galvanizada. Además había una caseta de vía y obras de 27
metros cuadrados de superficie con tejado a un agua y dividido en dos
estancias. Además había una aguada con un tanque cilíndrico de hierro sobre un
basamento de obra octogonal, y una caseta de 2 metros cuadrados que tenía
dentro el motor para subir el agua al tanque.
Plano perteneciente al fondo
del Archivo Municipal de Sant Feliu de Guíxols
Estació
de Llagostera en l'actualitat
La estación de
Quart en la actualidad está rodeada de casas en todo su entorno. En la
confluencia de la calle del tren y calle de la Estación, pasaje de Xemeneia y Av.
de la Bóbila. A todo lo largo dela calle del tren y por encima de una de las
aceras, recrecida al efecto, pasa la vía verde del carrilet II.Com es pot veure a les fotos la estació de Llagostera es troba
en un gran parc que se troba entre els carrers Carrilet, Av. Gotarra, Passeig
Romeu i Tossa. Per la part central d'aquest parc passa la riera de Gotarra, i
paral·lel a la mateixa segueix el traçat de l'antic carrilet o en l'actualitat
de la via verda.La estació de
Llagostera és la que es troba més ben conservada, entenent per conservada que
manté més material original, com portes, finestres, les fustes dels tabics dels
serveis...Les fotos han
estat preses el 18 d'abril de 2009, dia aspre de pluja, abans de la celebració
del 40è aniversari del tancament de la línia..
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada