EL PONT TRENCAT
SANT CELONI - EL VALLÈS ORIENTAL
Fotos de Joan Dalmau Juscafresa
https://joandalmaujuscafresa.blogspot.com/
Estil: gòtic
Època: segle XIV – XV
Descripció:
Es tracta d'un bell pont gòtic construït entre els segles
XIV i XV que permet travessar el riu Tordera tot seguint l'antiga Via Augusta o
Camí Ral.
Al 1811, durant la Guerra del Francès, va ser destruïda
una de les seves arcades amb la finalitat de dificultar el pas de les tropes
napoleòniques invasores.
No va ser fins l'any 2003 quan el pont gòtic es va
restaurar i completar amb una estructura metàl·lica d'acer que evoca la forma
original. La nova estructura del pont va ser dissenyada per l'enginyer Xavier
Font, la qual ha estat objecte de prestigiosos premis nacionals i
internacionals. Les obres han servit també per tornar a comunicar les
dues ribes de la Tordera, així com els pobles de Santa Maria de Palautordera i
Sant Celoni.
Pont situat en una zona urbana delimitada al sud per
l'autopista A-7, a l'est per indústries i al nord-oest pel barri del Pont
Trencat. Es troba en el límit entre els termes municipals de Santa Maria de
Palautordera i Sant Celoni, i travessa el riu Tordera. El conjunt d'estructures
del Pont Trencat que s'han conservat fins a l'actualitat corresponen a una obra
arquitectònica d'època medieval. L'any 1996 una agrupació de veïns va crear la
Fundació Pont Romà 2000 amb l'objectiu d'assegurar la seva preservació i
millorar-ne l'estat de conservació. La Fundació encarregà l'elaboració d'un
avantprojecte de reconstrucció del Pont Trencat, que contemplava la realització
d'excavacions arqueològiques i la restauració i reconstrucció de la part
inexistent del pont, amb l'objectiu de millorar la comunicació entre els dos
barris, situats a banda i banda de la Tordera. Les parts millor conservades
eren les del sector sud, l'arcada, l'estrep, el cappont i la caixa. Del sector
nord, les excavacions realitzades van posar al descobert part de l'estrep, del
cappont i d'un paviment de còdols. Segons estudis realitzats (Font, 1997) el
pont tenia una longitud de 67 metres dels que es conserven 30'1 metres.
L'amplada total, entre les cares exteriors de paraments, era de 4'3 metres amb
ampits a cada costat de 50 cm de gruix, restant una calçada útil de 3'30
metres. De l'antic pont amb dues arcades ogivals en resta la del costat dret
d'una llum de 19'2 metres i una fletxa de 7'6 metres. Tradicionalment se li
atribuïa un origen romà que no havia pogut ser demostrat. Els resultats de les
dues campanyes d'excavació no han proporcionat cap element que permeti afirmar
el seu origen romà, però van aportar nous elements per a interpretar el pont i
les estructures annexes, que permetien constatar una estimació cronològica dels
diferents moments d'ús. El paviment inferior va aparèixer amortitzat per un
estrat de sauló amb materials ceràmics de finals del segle XVI i inicis del
XVII. Per damunt del paviment aparegué el nivell de circulació format per
terres compactades, amb materials ceràmics d'època moderna. L'excavació
efectuada a la part inferior de l'ull del pont va permetre documentar
l'existència d'una banqueta de fonamentació que tenia per finalitat protegir
l'estructura de l'estrep. El material ceràmic associat que hi aparegué
correspon a mitjans del segle XVIII. Pel que fa als materials arqueològics
recuperats durant la intervenció, les restes de materials mobles foren
especialment rellevants en els nivells d'excavació associats a la caixa del
pont. Destaca el conjunt de materials associats a la reforma realitzada en el
segle XVIII, una gran quantitat de fragments de produccions de ceràmica grisa
reduïda que es correspon, majoritàriament, a càntirs d'aigua. També es
localitzaren tres monedes (dues encunyades en el segle XVII i una del XVIII).
****************************************************
Altres enllaçois amb informació:
https://www.poblesdecatalunya.cat/element.php?e=16888
https://www.poblesdecatalunya.cat/element.php?e=16889
https://vallaltadelatordera.cat/article/aproximacio-a-la-historia-del-pont-trencat/
****************************************************