Seguidors

dimecres, 12 de juny del 2024

PONT VELL DE RODA DE TER

RODA DE TER - OSONA

Fotos de Joan Dalmau Juscafresa

https://joandalmaujuscafresa.blogspot.com/ 


De possible origen romà, ha estat modificat moltes vegades a causa de les riuades que l’han enderrocat. Per sobre hi passava el camí d’anar a França d’època medieval. L’any 1648 s’hi va fer una important reconstrucció caracteritzada pels còdols de riu que conformen l’obra i l’any 1898 s’hi aixecà la doble filada d’arcs.

Sempre ha estat el nexe d’unió entre les dues bandes que formen el poble de Roda.










***********************************************
Enllaços amb informació:




Època: segle XIV

Descripció:

Pont format per dues filades de sis arcades de mig punt sobreposades sostingudes per grans pilars, sobre el qual es va construir posteriorment, al segle XIX, un pont nou de cinc arcades per compensar el desnivell entre les dues bandes del riu. Hi ha voreres amb baranes metàl·liques per fora del pont a les dues bandes. El pont fa tres m d'ample i 110 m de longitud. El pont vell està fet de còdols, ciment i pedra. Les arcades del pont nou, en canvi, són de maó i la resta està feta de pedra i ciment.

Notícies històriques:

Aquest pont és d'origen medieval. El 1368 es coneix una deixa per l'acabament de pont de Roda. El 1652 es restaura i el 1876 se li afegeixen les sobre arcades.

Les primeres notícies documentades directes sobre el pont són del segle XI. A finals del segle XIX va ser restaurat, a causa del seu mal estat. Se'n va reduir el pendent del 14% al 6,53% i es va afegir sobre l'estrep dret un nou arc i sobre cadascun dels quatre primers arcs uns altres sobrearcs. Les obres es van acabar el 1898. Va ser volat durant la Guerra Civil. L'any 1941-1942 es va reconstruir i provisionalment es va fer un pont sobre la resclosa. L'aiguat del 1940 va tornar-hi a fer estralls. La reconstrucció amb materials dolents va provocar que anys més tard el seu pas, sobretot per a vianants, fos perillós. A més de l'aiguat del 1940, n'ha patit altres d'importants en la seva història: 1599-1600, importants desperfectes; 1617, destrucció parcial.

Sempre ha estat significatiu el que es construís una església a cada banda del pont: l'església del Sol del Pont i l'església de Sant Pere. L'any 1929 es construí a Roda un pont nou, molt a prop d'aquest, degut a l'augment del trànsit per la carretera comarcal que travessa Roda.

***********************************************








***********************************************




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada