ESCULTURA EL TORNER
SANT PERE DE TORELLÓ - OSONA
Fotos de Joan Dalmau Juscafresa
https://joandalmaujuscafresa.blogspot.com/
El torner és la persona que treballa amb el torn. Aquesta màquina és probablement una de les més antigues emprades pels humans.
El torner artesà treballa amb una sèrie d'eines molt específiques com són la gúbia, l'enformador, la badaina i el trencador principalment.
Es pot donar forma a qualsevol tipus de material (banya, os, etc.) però la fusta ha estat la més modelable i pràctica per a fer-ne producció. A cada zona s'acostuma a treballar la fusta que donen els arbres de la contrada, tot i que també es fan servir espècies d'importació. A la Vall del Ges les més utilitzades han estat i són el boix, l'avellaner, el faig, l'alzina i el freixe.
Les primeres torneries es van situar al baixos de moltes cases de Sant Pere, la "quadra" en deien, i així s'ompliren els carrers dels sons típics del torn de peu o ballesta.
****************************************
Enllaços amb informació:
****************************************
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada