CAN CASTELLS
GELIDA - L'ALT PENEDÈS
Fotos de Joan Dalmau Juscafresa
https://joandalmaujuscafresa.blogspot.com/
Època:
segle XIX – XX
Autor: Amadeu Llopart i Vilalta (Sant
Martí de Provençals 1888 – 1970)
Descripció:
La torre de can Castells pertany a la tipologia
característica de Gelida, relacionada amb el model de torre d'estiueig que
inclou casa i pati.
Segons l'Inventari de Patrimoni Arquitectònic de
Catalunya, l'edifici es troba en enmig d'altres torres de la mateixa època i
dins dels corrents modernistes i noucentistes, aquesta casa ocupa un ampli
xamfrà a tres vents. L'edifici es caracteritza per tenir cossos esgraonats que
conformen quatre plantes, àmplies terrasses i un jardí. Està coronat per una
teulada a dos vessants i un mirador o torratxa-mirador, oferint una estètica de
conjunt destacable.
Algun element que la fan destacable són les baranes de
forja del tancament del jardí i la barana, balustrada de la terrassa mirador.
El gran cobert a doble vessant de fusta amb una barbacana important reforçada
per unes mènsules allargades, es decora amb unes aplicacions de metall.
La distribució en terrasses per adaptar-se al terreny
fins al nivell del carrer de Sant Lluís també és un fet molt característic de
la torre, especialment vista des del mateix carrer. Sembla que encara es
conserva mobiliari d'època a l'interior.
Història:
Can Castells es troba al
centre del carrer de la Barceloneta. Aquest carrer és un dels carrers
principals de l'eixample del barri vell de Gelida, al tombant del segle XX. El
carrer de la Barceloneta, en el seu tram final, incorpora una interessant
combinació d'habitatges d'estil popular entre mitgeres anomenades "de
comparet", constituïdes per un celler, planta baixa, entresol i un pis
superior cobert amb teulada de doble vessant. En aquest darrer, solien tenir el
pati on criaven aus i alguns conills per al consum familiar. Alguns d'aquests
habitatges inclouen elements decoratius modernistes o noucentistes. Segons
l'estudi de Gemma Alonso (Alonso 2012) la casa es va bastir originalment l'any
1885 quan era propietat de Ramon Riba Bayona, pel mestre d'obra Joan Pascual i Batlle, amb conformitat de l'arquitecte municipal de
Gelida, Laureano Arroyo Velasco. Joan Pascual i Batlle (1841-1925), fill de Gelida, va ser un mestre
d'obres de la població, responsable d'alguns dels edificis singulars del
municipi de Gelida en la primera etapa d'aparició dels edificis senyorials a
Gelida. Segons els estudis de Joan Rosselló i Raventós, es va especialitzar amb dues tipologies d'edificis: la casa
entre mitgeres de poca alçada i la casa aïllada. Pascual i Batlle és una de les figures singulars de la història
arquitectònica del poble, pel fet de la bona qualitat estilística i funcional
dels seus edificis i perquè bona part de la seva carrera es va desenvolupar al
mateix poble.
La tipologia denominada casa "aïllada"
per Joan Rosselló i Raventós és clau per entendre l'evolució urbana de
Gelida a finals del segle XIX i principis del XX. Aquest estil d'edifici
"casa-torre" serà l'avantguarda de les torres d'estiueig de Gelida en
la que es basa el potencial transformador de la població a principis del segle
XX i que n'explica molts dels canvis socials i econòmics. Així doncs, Pascual i Batlle va ser un dels precursors del moviment amb
moltes de les seves obres en la fase inicial dels últims vint anys del segle
XIX. En aquestes cases aïllades, Batlle aprofundirà en els seus elements decoratius
experimentats ja a les cases de senyors. Les façanes principals, més
ornamentades segueixen línies neoclàssiques amb especial atenció a finestres i
portes, cornises i ràfecs. S'incorporen relleus, trencaaigües, guardapols,
reixes i forjats als balcons com alguns elements destacats, coronaments amb
cresteria o tractaments de simulació de pedra abuixardada a la façana. Bona part de les noves construccions
"aïllades" s'ubicaran al carrer Sant Lluís.
Als anys 1920, la propietat ja és en mans de Ramon
Castells, tal com recull Alonso en el seu estudi. Moment en què de la mà d'Amadeo Llopart, es fa la gran reforma modernista de l'edifici.
Una obra a càrrec de Delfín Mas, de la nissaga de mestres d'obra i arquitectes
gelidencs. El treball de Joan Rosselló i Raventós (1990) recull l'obra i l'activitat de la nissaga dels
Mas, una família de paletes, constructors i arquitectes que han tingut una
presència molt important en la vida de Gelida durant els segles XIX i XX. La
configuració de la Gelida moderna no seria la mateixa sense aquesta influència,
la qual ha significat, entre altres aspectes, la introducció del Modernisme a
Gelida, la construcció de molts edificis representatius i la redacció del
primer Pla General d'Urbanisme a principis de 1980.
Des de la primera meitat del segle XIX, els Mas
han intervingut sense interrupció en el procés de construcció de la Gelida
actual, amb dos-cents anys d'una activitat amb repercussió pública. La família
Mas ha destacat com a paletes, constructors i arquitectes a Gelida, amb la
voluntat de dominar el sector de la construcció local per assegurar-ne
l'activitat, fins al punt d'implicar-se políticament com un instrument més.
Aquests constructors eren coneixedors de l'ofici i dels mecanismes per
desenvolupar-lo, i també estaven dotats d'una considerable dosi de creativitat
i audàcia que s'ha anat manifestant a les diferents generacions. La nissaga va
iniciar-se amb la figura de Mariano Mas i Morros (1799-1880), nascut a Capellades, qui es
va traslladar a Gelida al voltant de 1825. A partir d'aquí, els projectes i les
construccions s'han succeït en diferents generacions. L'herència constructiva
de Mariano Mas va ser recollida pel seu hereu,
Francisco Mas i Romana, que es va dedicar de ple a l'ofici de constructor de
cases consolidant la nissaga al poble entre 1860 i 1886. La següent generació
va bifurcar l'activitat de la família. L'hereu, Mariano Mas i Civil, es va mantenir a l'empresa familiar,
mentre que el segon fill, Lluís Mas i Civil es va dedicar a la construcció de
cases i va ser el primer Mas que es va decidir a projectar obertament. La
fil·loxera i la crisi agrícola van centrar els germans Mas en el sector de
l'estiueig a principis dels anys 1890. La prematura mort de Lluís Mas el 1906
va obligar el seu fill, Delfí Mas i Valls a enfrontar-se al negoci a l'edat de
dinou anys. Delfí va buscar la presència d'arquitectes de prestigi en les seves
obres, que en aquest cas fou l'arquitecte Amadeu Llopart, i va construir gran
part de l'arquitectura de prestigi de l'època. Malgrat que les obres públiques
de l'Ajuntament semblaven dominades pels Mas Mariano i Joaquim, Delfí Mas també va intervenir en algunes
construccions institucionals.
***********************************************
Altres enllaços amb informació:
https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/2612
https://estimadaterra.wordpress.com/2023/10/04/can-castells-de-gelida-alt-penedes/
***********************************************
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada