Seguidors

diumenge, 3 de març del 2024

CASTELL DE CLARAMUNT

LA POBLA DE CLAFRAMUNT - L'ANOIA

Fotos de Joan Dalmau Juscafresa

https://joandalmaujuscafresa.blogspot.com/


El castell de Claramunt s’aixeca sobre un turó, i domina el punt on el congost del riu Anoia s’obre a la conca d’Òdena. Fundat a la segona meitat del segle X, formava part del comtat de Barcelona, i estava integrat dins de la xarxa de castells que marcaven la frontera entre els comtats catalans i Al-Andalus, amb la funció de protegir i organitzar el territori.

Malgrat que ha estat destruïda i reconstruïda diverses vegades, la fortalesa conserva l’estructura original: un recinte elevat – o sobirà – que acull la part residencial, amb una torre a cadascun dels quatre angles (entre elles la torre mestre) i la sala gòtica, i un recinte baix – o jussà – on s’aplegaven els serveis necessaris per al funcionament del castell, que avui presenta l’aspecte d’un pati molt gran envoltat de muralles amb set bestorres. Dins del recinte jussà, just a l’entrada, hi destaca l’església romànica de Santa Maria (del segle XI), a la qual posteriorment s’afegí la capella de Santa Margarida.

El castell va ser encomanat al llinatge dels Claramunt, que en van ostentar el domini fins el segle XIII. Posteriorment, va ser absorbir per la casa dels Cardona, que el van convertir en el centre administratiu de les possessions  que tenien a la conca d’Òdena. Claramunt, al costat d’altres castells propers, va romandre sota la jurisdicció dels Cardona fins a l’extinció dels senyorius.

Enderrocat durant la guerra civil catalana (1462-1472), fou reconstruït al final del segle XV. Una altre guerra, la de Successió, el tornà a afectar profundament, i el 1717, després d’un atac de les tropes de Felip V, quedà deshabitat. Tanmateix, al segle XIX fou remodelat pel marqués de la Pobla de Claramunt i tingué un paper en les guerres carlines. 

Guillem II de Claramunt

Inicialment, Guillem II de Claramunt va seguir la línia política dels Claramunt en suport dels comtes de Barcelona (també reis d’Aragó des de mitjan dels segle XII). No obstant això, la seva relació va patir un gir quan Guillem va participar (juntament amb el seu parent Guillem II de Montcada i d Bearn, i altre snobles) en una revolta contra Jaume I i els Cardona.

1 – Primera muralla

Es creu que va ser bastida cap al segle XI. Consta de set torres, cinc de semicirculars i dues de quadrades. S’hi observen diverses fileres d’opus spicatum. L’alçada original devia ser aproximadament el doble de l’actual.


Primera muralla

2 – Portal d’accés

Va ser construït vers el segle XIII. Un dels muntants es recolza a la paret de migdia de l’església romànica. L’altre s’uneix amb un contrafort que li serveix de reforç i de nexe amb la primera muralla.


Portal d'accés


3 – Recinte jussà

És l’espai més ampli de la fortalesa, amb 4.164 m2. Actualment només s’hi conserven les restes d’una bassa i de l’antiga cisterna del rector, reconstruïda als anys noranta. A l’època, aquest gran albacar estava ocupat, a més, per les cases dels castlans, la rectoria, el pedró de beneir el terme, els horts i altres dependències subalternes.


Recinte jussà



4 – Segona muralla

En podríem situar el període de construcció, que va coincidir amb la reconstrucció de la fortalesa, a la darreria del segle XV. Està foradada per sis espitlleres adaptades a les armes de foc.


Segona muralla

5 – Església de Santa Maria

Documentada a la fi del segle X, va ser la primera parròquia del terme. Vers el segle XI es va engrandir la primitiva església preromànica i se la va transformar en un magnífic edifici romànic. De planta basilical, constava de tres naus separades per sis pilars en forma de creu. Els absis, decorats amb dobles arcuacions cegues i amb lesenes, bàsicament estan fets de carreus petits de travertí. A l’absis central, s’hi obren tres finestres de doble esqueixada, mentre que a l’absis lateral sud només n’hi ha una. L’enderroc de 1463, probablement va comportar la desaparició de l’absis lateral nord. Durant la reconstrucció de l’església, enllestida vers el 1484, es van aprofitar els dos absis subsistents i es va bastir un nou mur de tancament nord. No obstant això, les funcions parroquials van passar a la capella de la Santíssima Trinitat de la Pobla.


Església de Santa Maria

Història:

Aquesta església es trobava a l’antic terme del castell de Claramunt, dins de les muralles del castell. Inicialment fou la parròquia de tot el terme, posteriorment s’independitzaren moltes de les seves esglésies sufragànies. Fins i tot ella mateixa deixà de tenir culte i les funcions parroquials es traslladaren a un altre lloc on s’havia concentrat la població.

Les primeres notícies del terme es remunten a l’any 978, quan el papa Benet VII adreçà una butlla al bisbe Fruià de Vic, en la qual li confirmava el bisbat i els béns episcopals, entre els quals figurava el castell de Montbui, els límits del qual passaven pels confins de Claramunt (Clarmonte).

Malgrat l’abundant documentació sobre el terme del castell no es tenen notícies de l’església de Santa Maria de Claramunt fins a l’any 1205, en el testament de Ramon de Guàrdia, quan aquest hi deixà 20 sous.

L’any 1306 el bisbe de Barcelona i el capítol de canonges cediren a Ramon Folc de Cardona, pels serveis que havia fet a la seva església, el dret de presentació del rector de Claramunt amb la condició que el temple estigués sempre dins del recinte del castell de Claramunt.

Al costat de l’església de Santa Maria l’any 1303 es construí una capella adossada, amb entrada exterior, dedicada a santa Margarida. L’any 1405 el bisbe de Barcelona visità l’església i la trobà en un estat lamentable; ordenà que en reparessin el campanar i la mateixa església, que amenaçava ruïna perquè la volta de la nau de tramuntana s’havia trencat. Per les restes conservades no sembla pas que es procedís a la seva reconstrucció sinó que més aviat es degué suprimir la nau amb un mur de tanca entre la nau principal i l’enderrocada.

El cop de gràcia de l’església arribà durant la guerra civil entre la Generalitat i el rei Joan II, ja que l’any 1463 el castell de Claramunt fou enderrocat juntament amb l’església que s’alçava dins del clos emmurallat. La qual cosa motivà que aquest mateix any les funcions parroquials es traslladessin a baix a la Pobla de Claramunt, a una capella dedicada a la Santíssima Trinitat, que havia estat fundada l’any 1379 pel sacerdot Ramon Muset, veí de la mateixa Pobla.

Després de la guerra es procedí a la reconstrucció de l’església parroquial enderrocada, que s’acabà l’any 1484. Però aquesta reconstrucció no afectà la nau de tramuntana, que continuà en ruïnes. Malgrat tot els habitants de la Pobla no volien tornar a pujar a l’església del castell, per la qual cosa el bisbe de Barcelona manà al rector que tornés a viure al castell i hi construís una rectoria nova. No es va fer ni una cosa ni l’altra.

Després d’un engrandiment de l’església de la Santíssima Trinitat l’any 1612 i de la construcció d’un campanar l’any 1723 es procedí a la construcció d’un nou temple que es beneí l’any 1793 i es dedicà a santa Maria. D’aquesta manera es consolidava el trasllat de la parroquialitat a l’església del poble.

Entre el segle XVIII i el XIX la parròquia de Santa Maria de la Pobla de Claramunt perdé les sufragànies que depenien d’ella. L’any 1779 s’independitzaren les sufragànies de Santa Maria de Collbaix, Sant Martí de Carme i Sant Hilari de Vilanova del Camí. L’any 1869 foren les sufragànies de Sant Salvador d’Espoia i Sant Joan de la Torre de Claramunt les que obtingueren la independència de la parròquia de la Pobla.

A partir de l’any 1957, arran d’un arranjament parroquial dels bisbats catalans, la parròquia de la Pobla de Claramunt passà a dependre del bisbat de Vic.

Actualment l’antiga església de Santa Maria que s’alçava dalt del castell es troba sense culte i en ruïnes, mentre que la mare de déu de la Llet que s’hi venerava ara és a l’església parroquial de la Pobla.

L’església

L’edifici era un bell exemplar romànic, la magnificència del qual ha estat minimitzada pel fet de trobar-se mig enderrocat. Ara resta amb les parets desballestades, orfe d’un absis lateral —el del costat de l’evangeli— i amb les cobertes de les naus totalment esfondrades. de l’absis desaparegut només resta el basament, cosa que també succeeix en el mur perimetral de la nau col·lateral nord. No obstant això, encara queden prou elements que palesen l’esplendor d’aquest edifici i alhora permeten de restituir-lo amb prou fiançament.

Es tractava, doncs, d’una església de pla basilical de tres naus, capçades a llevant per sengles absis semicirculars, coberts amb voltes d’un quart d’esfera, oberts a les seves respectives naus mitjançant uns simples ressalts que feien la degradació entre tots dos cossos d’edifici. Cal suposar que els tres absis eren ornats exteriorment amb un fris de dobles arcuacions cegues, repartides simètricament en tres plafons entre lesenes, distribució que encara es manté a l’absis central i al lateral sud.

En cadascun dels compartiments de l’absis central s’obre una finestra de doble esqueixada rematada amb un arc de mig punt adovellat, mentre que a l’absis lateral sud només n’hi ha una, d’idèntiques característiques, oberta al departament central; es devia produir la mateixa situació en l’absis lateral nord, ara absent.

La divisió entre les naus, atesa l’estructura de l’edifici, devia fer-se mitjançant unes pilastres quadrangulars on recolzaven els arcs formers. Les naus es dividien en tres trams per arcs torals que trobaven suport en les mateixes pilastres i en darrer terme en els ressalts encastats en els murs perimetrals de les naus col·laterals. de tota manera, d’aquestes suposades estructures, com de les voltes, ja no en queda pràcticament res i només adquireixen validesa a partir de les estructures que hom troba en temples de característiques semblants.

D’aquest conjunt ara només es conserven sencers l’absis central i el lateral sud, incloent-hi les seves cobertes, i la paret de migjorn, on s’obren dues finestres semblants a les absidals. El mur de ponent ja és molt esgallat, i del mur nord, com de l’absis d’aquest mateix cantó, ja només en resten els basaments.

Segons les restes que subsisteixen, la porta era situada al mur de ponent, bé que aquesta podia haver-ne substituït una altra, oberta a migjorn, quan l’edifici fou reestructurat (en queden prou restes que ho demostren); se suprimí la nau lateral nord, i per tant esdevingué un edifici de dues naus, cosa que obligà a desplaçar l’altar al centre de l’església, entre ambdues naus, enfrontat a la porta de ponent, que facilitava l’accés a l’església mitjançant una graonada semicircular.

L’aparell és fet amb blocs de pedra, de mides més aviat petites, ben escairats i disposats uniformement en filades horitzontals, amb la inclusió de nombrosos carreus de pedra tosca, tret de la part superior de la nau, que acusa un sobrealçament posterior.

Tant per l’estructura de l’aparell, obrat a base de petits carreus col·locats ordenadament, com per la faiçó de la decoració llombarda present a la capçalera, que mostra uns trets prou evolucionats, sembla coherent situar cronològicament aquest edifici vers la meitat del segle XI.

Darrerament hom ha consolidat la capçalera amb el reforçament de les cobertes, al principi recobertes amb lloses, i s’ha refet l’arc pre-absidal de l’absis central. Aquest edifici, l’anorreament del qual ja es va iniciar des de fa temps —consta que l’absis nord és inexistent des del 1463 i que les voltes de les naus són esfondrades des del 1714—, ara és, per tant, una ruïna difícilment recuperable, si més no pel que fa a la seva totalitat.

6 – Capella de Santa Margarida

Adossada al mur sud de l’església de Santa Maria, va ser construïda el 1303 i reconstruïda a partir del 1492. És d’una sola nau, rectangular, coberta per una volta lleugerament apuntada. El portal és de mig punt adovellat. Es tracta d’un edifici construït amb carreus ben tallats que combina elements romànics i gòtics. En una de les parets, s’hi pot observar un retaule de Jordi Alumà, pintor i retaulista barceloní, pintat el 1954.


Capella de Santa Margarida

Adossada al mur sud de l’església de Santa Maria hi ha la capella de Santa Margarida, erigida el 1303, la qual, a diferència de l’edificació romànica i a desgrat dels adobs, es conserva íntegrament. Aquest edifici, bastit en època gòtica, encara no s’ha desprès del tot d’alguns trets propis del romànic. 

Retaule de Santa Margarida


Ubicat en una de les parets laterals de la capella de Santa Margarida del Castell de Claramunt es localitza aquest retaule contemporani signat per Jordi Alumà i realitzat l'any 1954.
D'un estil entre el neogòtic i el naïf, es tracta d'un retaule pintat sobre fusta, que consta d'un total de cinc panells: un de central, rectangular, el més gran de tots, amb la representació de santa margarida dempeus, matant a la bèstia amb la creu mentre dos àngels coronen a la màrtir; i dos panells per banda, de dimensions menors, amb diferents escenes de la vida i mort de la santa. Destaca la gama cromàtica emprada en l'execució de l'obra. La signatura de l'artista i l'any de realització apareixen clarament llegibles al marge inferior dret del panell central.

La capella per a la qual va ser encarregat el retaule es va construir el 1303 i es troba dins el recinte del Castell de Claramunt, annexa a les ruïnes de l'església de Santa Maria del Castell. Tot i que l'antiga parròquia de Santa Maria, de la qual a la vegada forma part la capella de Santa Margarida, va ser abandonada definitivament per al culte el 1606, aquest espai religiós sempre s'ha mantingut present en la memòria religiosa, popular i simbòlica dels pobletans.
El retaule va ser patrocinat pel mecenes igualadí Jaume Gavarró i Castelltort (1917-1981) i produït el 1954 pel pintor i retaulista de Barcelona Jordi Alumà i Masvidal, tot imitant (i reinterpretant) l'estil gòtic al qual pertany la capella que l'acull. Segons testimonis orals, encara que originalment l'artista va decidir pintar amb una transparència a la figura protagonista que hi apareix representada, els estàndards morals de l'època van considerar que no era una imatge adequada i, sense autorització de l'autor es va repintar posteriorment aquesta part de l'obra amb noves vestimentes. Aquest apunt haurà de tenir-se present en cas de restauració o estudis posteriors del retaule a nivell artístic, i no sabem si fou detectat durant la restauració de que fou objecte el retaule l'any 1999 per part del Servei de Restauració i Conservació de Béns Mobles de la Generalitat, que consistí bàsicament en netejar-lo, estucar-lo, anivellar-lo i envernissar-lo; la peça s'havia vist afectada per diversos actes vandàlics.

7 – Plaça

Antic fossar. La franja angular de pedres correspon a la muralla medieval que va delimitar el castell fins al 1915, any en què es va produir l’anorreament de la muralla i la consegüent ampliació de l’espai. Aquestes obres d’ampliació van ser efectuades pel paperer Miquel i Costas, propietari de la muntanya del castell. Entre la muralla medieval i la gran façana es poden apreciar les restes del que, segons tots els indicis, era el cup de vi.


Plaça


8 – Sala gran

De planta trapezial, té una superfície de 126 m2 i està coberta amb una volta de canó. A les parets, s’hi poden veure marques dels picapedrers. Antigament la sala estava dividida en dos pisos. Es creu que a la part baixa hi havia les cavallerisses, el celler, la fusteria i altres dependències i, a la part superior, les estances del cos de guàrdia i dels serveis. Es calcula que al castell hi podien viure entre 15 i 30 persones.


Sala gran

9 - Cisterna principal

De planta rectangular, a l’època podia emmagatzemar més de 130 m3 d’aigües pluvials. Actualment, acull la projecció de l’audiovisual que fa un repàs de la història i dels diversos edificis i elements que formen el castell de Claramunt.

Cisterna principal

10 - Pati interior

En aquest indret hi havia sitges i magatzems. Es diu que també hi havia una masmorra que posteriorment va desaparèixer. L’edifici, destinat actualment a serveis, a l’edat mitjana tenia funcions de cisterna.

Pati interior

11 - Torre quadrada nord

Segons Josep Maria Vila, l’arqueòleg que va fer excavacions el 1992, es tracta d’un edifici construït entre el final del segle XIII i el començament del XIV, aproximadament. A la planta baixa s’observen diverses espitlleres, una d’elles doble. La segona planta pràcticament ha desaparegut. En alguns punts, els murs superen els 2 m de gruix. Sembla ser que durant els segles XVI, XVII i començament del XVIII la torre va ser utilitzada com a presó de la conca d’Òdena.







12 - Torre mestra

És decagonal, amb murs de 2,50 m de gruix mitjà i una alçada de 17 m. Les cantonades estan fetes amb carreus de travertí, mentre que les cares planes, arrebossades, són de pedra petita sense desbastar. Defensava l’angle nord-oest del castell. Devia superar els 20 m i era el punt més elevat de la fortalesa i l’últim bastió a conquerir.


Torre mestre






13 - Terrat

El castell de Claramunt tenia dues plantes. La segona, ara terrat, estava ocupada per les estances dels senyors. Acollia diverses cambres, la cuina i la sala, entre altres dependències. Al costat mateix de la torre mestra, encara hi podem apreciar l’inici d’un mur amb l’arrencada d’una finestra.


Terrat

*****************************************************************
Enllaç amb informació:

Història:

Aquest castell, que domina la Conca d’Odena i que té un aspecte encara molt vistent, és enfilat dalt d’un pujol, a la riba dreta de l’Anoia i damunt el congost de Capellades, i senyoreja la vila de la Pobla de Claramunt, arraulida al seu peu. És un indret estratègic, avançada de l’antic comtat de Barcelona, i una cruïlla de camins prou importants, d’ascendència romana: el de Barcelona a Lleida i el que començava al mateix poble en direcció cap al Penedès.

La primera notícia de l’existència del castell correspon a una butlla que l’any 978 el papa Benet VII adreçà al bisbe Fruià de Vic confirmant-li el domini del bisbat i fent-ne una delimitació, la qual passava pels confins de Claramunt. Els senyors del terme eren els Claramunt. El primer membre conegut és un Guiscafred també anomenat Bonuç, el qual en dos judicis, un de l’any 1000 i l’altre del 1002, consta que s’anomenava Bonuç de Claramunt. No s’ha pogut confirmar el nom del seu pare; només consta que un personatge anomenat Bonuç tenia un pare anomenat Sunifred que l’any 999 ja era difunt. Encara que Bonuç tenia un germà amb el mateix nom no es pot assegurar aquesta filiació. El que s’ha confirmat és la vinculació familiar amb el bisbe Vives de Barcelona — del qual era nebot—, que era germà de l’ardiaca Sunifred Llovet —personatge important de la seu barcelonina— i que el bisbe Deodat de Barcelona era fill seu. La importància d’aquests personatges eclesiàstics posa de relleu l’alt nivell de la família, ja que en aquest moment no es coneixen clarament els béns territorials familiars; a més del castell de Claramunt només es confirma la possessió d’importants alous al terme del castell de Castellar del Vallès, segurament amb el domini del castell. Després d’un curt domini d’Amat de Claramunt, que morí molt jove, el seu fill Bernat Amat de Claramunt adquirí diversos castells a les proximitats de la ciutat de Tarragona; en destaca la donació que l’any 1055 o 1060 li féu el comte Ramon Berenguer I del castell de Tamarit i el vescomtat de Tarragona amb el seu castell. L’ocupació del castell de Tarragona fou realitzada pel seu fill Deodat Bernat.

A la segona meitat del segle XI es produïren diverses fragmentacions del domini sobre el castell de Claramunt. D’una banda, un germà de Deodat Bernat anomenat Guillem Bernat de Claramunt fou el cap d’una branca que portà el mateix nom de Claramunt i tingué una part del domini del castell, la Torre de Claramunt. de Deodat Bernat en sorgiren dues branques; la primera, a partir del seu primer casament amb la vescomtessa Ermessenda de Cardona, pel qual uns drets sobre el castell de Claramunt, potser el domini eminent, passaren al seu fill hereu Bernat Amat, vescomte de Cardona, i després als seus descendents en el vescomtat cardoní; la segona branca és producte del seu casament amb Beatriu, a la qual donà una determinada part en el domini del castell de Claramunt, que passà a un fill d’aquest segon matrimoni, anomenat Deodat de Tamarit, si bé els seus descendents recuperaren el cognom de Claramunt. Deodat de Tamarit morí l’any 1152; en el seu testament deixava el castell de Claramunt al seu fill Deodat i nomenava un altre fill, Guillem I de Claramunt, substitut en el cas que l’hereu morís sense fills, i això és el que degué ocórrer, ja que Guillem I de Claramunt fou qui continuà en el domini del castell. Guillem I tingué una important participació en els afers comtals i acompanyava contínuament el comte de Barcelona. Un membre destacat d’aquesta branca principal dels Claramunt fou Guillem III, que participà activament en els conflictes nobiliaris que es produïren durant els primers anys del regnat de Jaume I, el qual acompanyà en la conquesta de Mallorca, on morí de malaltia. Abans de marxar a Mallorca, el mateix any 1229 signà un conveni amb Guillem de Cardona o d’Alcarràs, fill de Guillem de Cardona, sobre una part del seu patrimoni per solucionar els greus conflictes que per l’incompliment del testament del seu avi, Guillem I de Claramunt.

Un nou conflicte sorgí amb la mort de Guillemó o Guillem IV de Claramunt, sense fills, ja que Ponç de Cervera reclamà la part dels béns de Guillem III de Claramunt dels quals constava en el testament d’aquest com a beneficiari en el cas que el seu fill morís sense fills. Per la concòrdia signada l’any 1251 entre Guilleuma de Claramunt i Ponç de Cervera, aquest rebé els drets que tenia el difunt Guillem III en el castell de Claramunt. La família de Ponç de Cervera ja tenia drets en el castell de Claramunt, ja que dos mesos abans Ponç de Cervera havia fet un conveni amb el vescomte de Cardona, Ramon Folc V, pel qual aquest li donava en feu el castell de Claramunt, i alhora es confirmaven els convenis fets pels seus antecessors. El domini de Ponç de Cervera durà ben poc, ja que l’any 1253, amb l’aprovació del vescomte de Cardona, vengué tots els drets que tenia en el castell de Claramunt a Pere de Tort de Claramunt, un dels castlans del castell, i a la seva muller Berenguera pel preu de 550 sous.

Els vescomtes de Cardona

A partir del casament de Deodat Bernat de Claramunt amb Ermessenda, vescomtessa de Cardona, semblaria que el castell de Claramunt havia de passar als descendents del matrimoni. Però la mort de la vescomtessa abans que el seu marit i el posterior casament’d’aquest amb Beatriu, a qui l’any 1095 donà el castell de Claramunt juntament amb el de les Espases, Esparreguera i Tarragona amb el vescomtat tarragoní, pot fer pensar que el castell de Claramunt no fou inclòs entre els béns que Deodat Bernat aportà al seu matrimoni amb la pubilla cardonina. El que es degué produir és un repartiment del domini del castell, ja que l’any 1109 Bernat Amat, vescomte de Cardona, i la seva muller Almodis encomanaren a Berenguer Bernat de Queralt els castells de Claramunt i Talamanca. Posteriorment, l’any 1211, el vescomte Guillem I de Cardona encomanà a Pere de Claramunt i la seva muller Adalendis els seus drets d’estatge de dos mesos en el castell de Claramunt i diverses parts dels feus que hi tenien. Més tard, vers l’any 1225, en el testament del vescomte Guillem I, entre els castells que deixava al seu fill Ramon Folc figurava el de Claramunt.

El castell de Claramunt continuava depenent de la branca principal del vescomtat, quan el 1251 Ramon Folc V, vescomte de Cardona, féu un conveni amb Ponç de Cervera i la seva muller Ròmia. L’any 1267 el mateix vescomte concedia a Pere de Claramunt diversos honors en el terme de Claramunt a perpetuïtat a condició que hi fes homenatge sense cap altra mena de servei. Desapareguda la branca principal de la família Claramunt a mitjan segle XIII, al principi del segle XIV els vescomtes adquiriren els drets que hi tenien els Claramunt de la Torre, com ja hem dit una branca familiar dels Claramunt iniciada per Guillem Bernat de Claramunt al segle XI. Així, el 1306 el vescomte de Cardona comprà a Berenguer de Claramunt els seus drets en el terme de Claramunt, i posteriorment, el 1328, adquiriren els que conservaren del terme de la Torre de Claramunt. Però la família Claramunt continuà vivint a la Torre, i finalment l’any 1530 adquiriren dels comtes de Cardona la senyoria i la jurisdicció del terme de la Torre de Claramunt, tot i que la resta del terme continuà vinculada a les vicissituds de la família Cardona i els seus successors, els ducs de Medinaceli, fins al segle XIX.

Els castlans

El castell de Claramunt tingué dues castlanies, una de les quals estigué vinculada a una família anomenada Guanalgaud. El primer membre conegut és un Guanalgaud Geribert que redactà el seu testament l’any 1095. Abans es documenten Guanalgaud Miró (1067) i un Guanalgaud (1068) signant en sengles documents de la família Claramunt. Posteriorment es tenen notícies de diversos membres d’aquesta família: Pere Guanalgaud (1147 i 1174) i Arnau Guanalgaud (1157 i 1162). L’any 1179 se’n documenten tres més anomenats Pere, Ramon i Guillem signant en un document de Bertran de Claramunt. L’any 1237 un Guanalgaud actua com a procurador de Saurina de Claramunt, muller de Ramon de Claramunt; probablement es tracta d’un Pere Guanalgaud que consta en una concessió que l’any 1267 féu el vescomte Ramon Folc V de Cardona de diversos drets en el castell de Claramunt, una part dels quals els tenien els homes de Claramunt per Pere Guanalgaud. Aquesta és la darrera referència que es coneix d’aquesta família de castlans del castell de Claramunt.

Una altra família que tenia drets en les castlanies del castell de Claramunt s’anomenava Canals. Aquesta família es comença a documentar acompanyant els Claramunt a partir de mitjan segle XII. Així, un Ramon de Canals signa en la donació al monestir de Sant Cugat del Vallès que feren l’any 1147 Berenguer de Claramunt i el seu germà Pere, sagristà de la seu de Barcelona, d’un alou situat a Capellades a fi de construir-hi un castell.

Una altra família anomenada Tort, si bé no es concreta com a castlana, sí que adquirí drets en el castell de Claramunt. El primer membre d’aquesta família apareix com un propietari de terres en el castell de Claramunt l’any 1219 en un establiment entre particulars de terres situades al terme de Claramunt que afrontaven amb vinyes i terres de Pere Tort, el qual signà el document com a testimoni. És l’any 1253 que la família s’introdueix en el domini del castell de Claramunt, si és que no hi tenien drets anteriors; aquest any Ponç de Cervera vengué a Pere de Tort de Claramunt i a la seva muller Berenguera els drets que tenia en el castell de Claramunt pel preu de 550 sous. El vescomte de Cardona lloà i confirmà la venda.

Finalment cal fer constar l’existència d’un Berenguer Guillem que l’any 1249 figura com a senyor de Claramunt, i en aquesta data signà els capítols matrimonials de la seva filla Ermessenda amb Ermengald de Vernet, fill de Ponç de Vernet i Jusiana, a la qual concedí un dot de 20 000 sous. No sembla que aquest Berenguer Guillem fos fill de Guillem III de Claramunt, ni que es tracti del Berenguer de Claramunt que es documenta a partir de l’any 1306. (ABC)

Durant aquest segle s’han emprès importants obres de consolidació i remodelació del recinte del castell, moltes de les quals impulsades per Antoni Miquel i Costas (1845-1927), marquès de la Pobla de Claramunt des del 1925.

L’any 1953 es creà el patronat del Castell de Claramunt, i el 1965 l’entitat Amics del Castell de Claramunt, que ha propiciat la restauració i la conservació d’aquest important conjunt arquitectònic. La propietat de l’edifici va passar, en el traspàs de competències, de l’Estat a la Generalitat de Catalunya. Aquesta és la que ara en té cura i hi ha fet les darreres obres de restauració l’any 1983 i algunes obres de manteniment més tard.

Castell

A grans trets i per tal de tenir una visió global de la composició i la distribució de les diverses construccions que forneixen el castell, podem avançar que tot el conjunt, encerclat i protegit per àmplies muralles, s’articula a partir de la imposant torre mestra de pla poligonal, aixecada a l’angle nord-oest, que contacta i es fusiona amb les parets nord i oest d’una gran sala residencial, les quals, atesa llur alçada, fan alhora de muralla en aquests sectors. Altrament el mur sud d’aquesta estança, que s’uneix amb el de ponent mitjançant un ampli contrafort a manera de torrella, un cop tancada la cambra prossegueix vers llevant fins a soldar-se amb una construcció quadrangular corresponent a una cisterna a través d’un cos d’edifici cobert amb volta, a manera d’arcada. En aquest punt s’obre una porta que dóna accés al pati d’armes, ben delimitat per un mur, a l’extrem nord del qual encara hi ha una altra cisterna, adossada a la sala, i una torre quadrada, ara escapçada, que delimita la zona residencial, protegida en darrer terme per un mur gruixut amb espitlleres estès vers llevant entre l’església i el mur nord del recinte.

Tot aquest conjunt, disposat esgraonadament, ocupa el lloc més elevat del castell i n’esdevé el recinte sobirà perfectament diferenciat del jussà, que ocupa un gran espai no edificat —sols es conserven les restes d’alguna construcció poc important—-, corresponent a un extens pati o albacar on es despleguen bona part de les muralles que tanquen el castell i delimiten el recinte jussà.

Entre tots dos recintes —sobirà i jussà—, vers migdia, hi ha l’eglésia romànica de Santa Maria, actualment en estat ruïnós, que té adossada al mur sud la petita capella de Santa Margarida, més tardana, que encara es manté dempeus. Davant seu, vers ponent, s’estén un pati ampli, on hi havia hagut el fossar, que és tancat amb un mur emmerletat corresponent al pany de muralla de l’angle sud-oest.

El recinte sobirà

En aquest sector, just al costat nord-oest, ressaltant de la resta de dependències, s’alça la torre mestra o de l’homenatge. Es tracta d’una construcció de forma troncopiramidal d’uns 16 m d’alçada, originada a partir d’una base externa constituïda per un polígon irregular que ateny, a tot estirar, entre dues cares oposades, uns 8,75 m. Interiorment, en canvi, adopta un contorn rectangular d’uns 3,95 × 2,95 m en el darrer nivell, ara l’únic accessible a través d’una porta quadrangular oberta a llevant. Aquest compartiment és cobert amb una volta de pedra apuntada feta amb carreus ben carejats, tret que també es dóna en la resta de paraments interns. D’altra banda, exteriorment mostra un aparell molt matusser, fet amb blocs de pedra només desbastats disposats irregularment, cosa que no és gens estranya per tal com totes les cares eren recobertes amb argamassa. Les colzades, però, són reforçades amb carreus de pedra tosca ben escairats i polits, també presents a la base.

Atesa aquesta estructura, cal considerar la possibilitat que aquesta torre tingués el seu origen en una construcció de perímetres rectangulars, fornida de diversos compartiments, i que posteriorment adoptés la forma poligonal mitjançant un revestiment que n’amplià el perímetre.

Soldada a la torre mestra i tancant el clos del castell vers ponent se situa la gran sala residencial. És una construcció llarga i estreta de pla trapezial (26 × 10 m i 22 X 6 m a l’exterior i a l’interior respectivament), que és coberta amb una volta de mig punt, gairebé peraltada. A la cara sud, on hi ha la porta rematada amb un arc escarser, s’obren dins la mateixa volta quatre finestrals d’una sola esqueixada, exterioritzats amb obertures rectangulars, els quals són complementats amb dues finestres obertes a llevant que, a diferència dels finestrals, són de doble esqueixada i rematats interiorment amb arcs de mig punt, fet que, a l’exterior, només es dóna en un d’ells, que és monolític. L’aparell intern ofereix un gran contrast, ja que la meitat oest de l’estança fins gairebé al tancament de la volta és ben aparellada (carreus ben escantonats i disposats en filades), mentre que l’altra meitat mostra un aparell més bast, fet amb blocs només esboscassats que es disposen irregularment, dissemblança que no es repeteix en els murs nord i sud, tots dos ben aparellats. A l’exterior es pot notar el mateix contrast, ja que el mur de llevant, aparellat de manera grollera, es diferencia bastant dels altres, perfectament obrats amb blocs de pedra tosca, ben escantonats i polits, disposats en perfectes filades horitzontals.

El mur sud d’aquesta sala, ultrapassant el seu àmbit, s’allarga vers llevant fins a fusionar-se, mitjançat un cos cobert amb volta de pedra a manera d’arcada, amb una construcció de pla rectangular que fa les funcions de cisterna. Entre tots dos edificis —sala i cisterna— s’obre una porta rematada amb un arc escarser que comunica el pati estès davant les construccions religioses, abans fossar, amb el pati interior que hi ha davant la sala residencial, a manera de plaça d’armes.

Aquesta cisterna, que per les seves característiques externes sembla una torre, és una construcció de pla rectangular que fa exteriorment uns 10,40 × 8 m i té una alçada d’uns 8,5 m. Al cimal, de superfície plana, hi ha una obertura, ara obturada, mentre que a la cara sud hi ha una finestra rematada amb un arc de mig punt extradossat amb una arquivolta, oberta per a ventilar l’interior, on es constaten diversos nivells d’argila. Altrament, prop de la finestra hi ha una estreta obertura a través de la qual, segons que sembla, hom recollia l’aigua de la pluja caiguda sobre la teulada de l’església. A la part baixa encara hi ha una fontanella, rebaixada en el mur i coberta amb un arc de mig punt, per a extreure’n l’aigua. Tota la construcció ha estat perfectament aparellada amb carreus de pedra tosca, ben escantonats i polits, disposats en filades horitzontals, tret que, tal com hem indicat, abasta totes les façanes de les construccions encarades a migjorn.

Encastada al mur est de la sala residencial i arrambada al mur nord del clos del castell, que connecta la torre mestra amb una altra de quadrada tancant la sala per aquesta banda, hi ha una segona cisterna de pla trapezial (4,20 × 3 m interiorment), amb una alçada d’uns 6 m. A la part superior té una obertura quadrangular per a la recollida i l’extracció de les aigües. Aparellada irregularment, mostra alguns fragments recoberts amb pedra tosca.

La darrera construcció inserida dins el recinte sobirà és una torre, gairebé quadrada (8,40 × 7,60 i 4,20 × 3,60 m a l’exterior i a l’interior respectivament), de la qual només es conserva la planta baixa fins a una alçada aproximada d’uns 8,5 m. És coberta amb una volta apuntada, amb una obertura quadrangular practicada al centre, ara obturada, que devia comunicar amb el nivell immediat superior, ara desaparegut en desarticular-se la resta de la construcció. En conjunt, tot i que hi ha algun fragment d’opus spicatum, l’aparell ha estat obrat a base de carreus de mida mitjana, ben escantonats i disposats en filades horitzontals. Aquest compartiment, tot i que se n’endevinen més, és il·luminat amb una única espidiera oberta a llevant. Actualment hom hi accedeix per una portella oberta a la cara sud. És probable que aquest compartiment, un cop escapçada la torre, fos utilitzat com a presó.

Separant el recinte sobirà del jussà hi ha un pany de paret d’uns 2 m de gruix, que esdevé la darrera i definitiva línia defensiva que protegia l’àmbit ocupat pel recinte sobirà. Aquest mur, que s’estenia des de la paret nord de la primitiva església, posteriorment mutilada, fins a topar amb la muralla de la banda nord, és perforat amb sis espitlleres delimitades exteriorment amb una estreta obertura rectangular eixamplada al centre amb un cercle, apta, pel que sembla, per a les armes de foc. Abans, però, un altre mur, més estret i refet parcialment, d’uns 1,20 m delimita perfectament les construccions inserides dins l’àmbit sobirà.

El recinte jussà

Aquest sector, que és el més ampli del castell, és ocupat per un extens pati o albacar, caracteritzat per la migradesa de construccions, ja que només s’hi constaten les restes d’una edificació rectangular, situada al centre, les funcions de la qual són difícils de determinar; també hi ha les despulles d’un impluvi, arrambat a la muralla de llevant que aprofitant el desnivell del sòl devia recollir les aigües que s’hi escorrien.

El clos del castell

El camí que s’enfila al castell s’acaba a la banda nord-oriental per on s’hi accedeix avui, just on es trenca un pany de paret, toscament aparellat i amb filades d’opus spicatum, que en contacte amb el mur nord protegia el vessant de llevant més enllà del recinte murat. En aquest sector el recinte és defensat per un mur d’1 m d’amplada i que actualment s’alça, en el punt més alt, fins a uns 5,70 m d’alçada, amb una llargada d’uns 78 m. Just on comença, vers el nord, s’eixampla amb una bestorre semicircular de radi ultrapassat, acompanyada de tres més —una de les quals pràcticament ja ha desaparegut—, situades al llarg del mur fins al seu acabament, delimitat per una bestorre quadrangular.

L’aparell corresponent a aquest sector s’ha fet a base de blocs de pedra de mides diferents, però més aviat petits, tot just desbastats i disposats sense ordre ni concert, amb el lligam d’un morter força compacte, compost de sorra i calç. D’altra banda la torre quadrangular, situada a la colzada, manté un aparell semblant, però amb carreus ben escairats als angles i en algun fragment de les filades superiors.

A partir d’aquest punt la muralla avança en direcció a ponent protegint el costat sud, fins a arribar prop de la capçalera de l’església de Santa Maria, on s’obre una porta d’accés al castell, just on hi ha un contrafort. La llargada d’aquest tram és d’uns 36,8 m. Prop de l’església sobresurt una altra torre quadrangular, aparellada amb blocs de pedra tosca perfectament disposats, que probablement corresponen a un revestiment. Aquest tret també es repeteix en alguns fragments d’aquest darrer tram que, en conjunt, mostra un aparell semblant al del sector de llevant. La porta és coberta amb un arc de mig punt, fet amb àmplies dovelles de pedra tosca, material que també recobreix tot el pany de paret que l’emmarca exteriorment corresponent a un nou revestiment, ja que a l’interior l’aparell és fet amb pedra calcària i la porta és coberta amb un arc de perfil escarser.

Acabat aquest tram, en un sector curt (uns 16 m), són els murs meridionals de les esglésies de Santa Maria i Santa Margarida els que, per la seva situació, fan la funció de muralla, que s’acaba a la banda sud-oriental amb un mur emmerletat que se solda amb la torrella situada a l’escaire de la sala residencial. Aquest últim fragment, que respon a una refacció moderna realitzada l’any 1915, sembla que primitivament havia tingut un perímetre més reduït.

El darrer sector de muralla, corresponent a la banda nord, ha estat malmès i desballestat, bé que se n’endevina perfectament el traçat, delimitat per la bestorre semicircular situada a l’angle nord-oriental i la torre quadrangular emplaçada a l’extrem del recinte sobirà.

Cronologia

Aquest castell, que apareix documentat des del segle X, ha experimentat tot un seguit de transformacions sorgides arran de totes les vicissituds que ha sofert en el transcurs del temps. Enderrocat el 1463 per ordre de la Generalitat durant la guerra contra Joan II, fou reconstruït en el darrer terç del segle XV i de nou enderrocat parcialment el 1717 per ordre de Felip V. Altrament, els seus components (panys de muralla i algunes torres, conjuntament amb l’absis de l’església romànica) foren consolidats modernament l’any 1915 pels seus propietaris Antoni Miquel i Balbina Mas. Darrerament, l’any 1983, encara s’hi han fet algunes intervencions que afecten bàsicament els edificis religiosos i alguna part del castell. Totes aquestes destruccions i refaccions el converteixen en una construcció complexa i heterogènia pel que fa a la determinació i la gènesi de les seves etapes constructives. Els mateixos materials que el forneixen palesen una evolució permanent. Aquest és el cas de la pedra tosca, anomenada localment turo, utilitzada en remodelatges i recobriments en substitució de la pedra calcària, pel que sembla utilitzada des de bon començament.

*************************************************************** 


























































































































***************************************
Altresenllaços amb informació:





***************************************



 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada