MEMORIAL DEMOCRÀTIC - ESPAIS DE MEMÒRIA
REFUGI ELEMENTAL DE LA FONT DEL VERN
SANT JULIÀ DE VILATORTA - OSONA
Fotos de Joan Dalmau Juscafresa
https://joandalmaujuscafresa.blogspot.com/
L’1 de juny de 1938, el Govern de la República va
començar la construcció d’un camp d’aviació al Pla de la Quintana, en un punt
de confluència entre els municipis de Calldetenes, Sant Julià de Vilatorta i
Santa Eugènia de Berga. L’entorn de l’aeròdrom es va equipar amb dos hangars,
un polvorí, un refugi antiaeri, un búnquer i catorze refugis elementals.
Un ruta circular de 9 kms recorre els indrets més significatius de l’antic
aeròdrom. Es tracta d’un recorregut planer, ben indicat i fàcil per fer en
família. Els refugis estan ben senyalitzats i alguns d’ells son
accessibles.
Hangar de la Carrera
Hangar de forma rectangular de 23,10 metres d'amplada i 50 de llargada. Es va
construir amb 15 pilones de formigó a banda i banda, que subjectaven un armat
d'acer, i es va recobrir amb una lona verda que formava un sostre semicircular.
A l'interior es van muntar els bombarders Tupolev SB-2 Ratiusta, de fabricació
russa, anomenats Martin Bomber o Sofia pels franquistes.
Refugi del Camp
Cada aeròdrom tenia el seu refugi del camp, que era de característiques
antiaèries i s'utilitzava per desplaçar-se amb seguretat des de la seu del
comandament fins a la pista d'aterratge. Aquest refugi tenia una altra funció:
concretament, anava des de la casa del Llopart, seu del cos d'aviació, fins al
torrent del mateix nom, i just a l'altre costat hi havia el polvorí, on es
guardaven les bombes dels avions bombarders.
Caseta d’Aguait
Caseta situada a l'antiga carretera de Calldetenes a Vilalleons. Construïda
totalment de pedra, està coberta amb dues grans lloses i a l'entrada hi ha
gravat l'any 1728. Les finestres de la construcció són espitlleres, i per la
seva situació es podria haver utilitzat com a caseta de vigilància o de
control.
El Polvorí
Excavat en aquest sediment de sauló, està construït totalment de formigó, amb
una galeria central de 22 metres de longitud i quatre de laterals, dues a
l'esquerra i dues a la dreta, de 10,5 metres de longitud cadascuna. Fan 1,50
metres d'amplada i 2 d'alçada i tenen sostre de mitja volta. A l'interior
s'emmagatzemaven les bombes que transportaven els bombarders muntats als
hangars de la Carrera i del Casal.
Refugis elementals
Entorn de l'aeròdrom Vilatorta es van construir 13 refugis elementals i un
d'excavat a la roca. Aquests refugis s'assentaven en llocs estratègics i tenien
la funció de casetes de vigilància militar. La frondositat de la roureda
permetia mantenir els avions resguardats i controlats pels soldats republicans
que hi feien guàrdia.
Estan construïts amb totxo massís i tots tenen les mateixes dimensions: dues
entrades de 60 cm d'amplada i un passadís transversal de 7 metres de longitud,
80 cm d'amplada i 190 d'alçada, amb sostre de mitja volta. La longitud de les
entrades depèn del desnivell del terreny.













Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada