Seguidors

dissabte, 12 d’agost del 2017

CEMENTIRI DE JUIÀ
Juià


Fotos de Joan Dalmau Juscafresa











Enllaç amb informació, descripció i fotos:

que diu:

La construcció del cementiri de Juià 
Un projecte de Rafael Masó  
JOSEP NAVARRA > TEXT I FOTOS 

Masó va entregar aquest projecte el febrer de 1917, i és previ als que va fer del cementiri de Girona (juny del 1917) i del de Flaçà.

Els veïns del poble van fer les obres pel sistema de prestació personal (fer o anar a terrelló), i van executar-se a un ritme lent perquè no van acabar-se fins a finals de 1919.

El cementiri de Juià és un projecte de l’arquitecte noucentista Rafael Masó. L’existència d’un expedient instruït per a la seva construcció (entre el 1916 i el 1920) posa a la llum el plànol original i permet conèixer els passos que es van haver de seguir.
A principi de 1920, el ce­mentiri parroquial de Juià estava situat just al costat de l’església de Sant Pere, al bell mig del nucli del poble, i en els darrers cin­quanta anys s’hi havien enterrat uns 520 cadàvers. La saturació i la salubri­tat estaven arribant als seus límits.
Els primers tràmits
El juny de 1916 –cent trenta-dos anys després de la promulgació del Reial De­cret de Carlos III, el 1784, que obligava a construir els cementiris als afores dels nuclis urbans–, l’Ajuntament va apro­var la construcció d’un nou cementiri: «Careciendo esta municipalidad de un cementerio católico (porque católicos son todos sus habitantes) que reúna las condiciones necesarias de higiene y ex­tensión que requiere el número de los mismos... Teniendo presente a la vez que el punto en que este se encuentra no es el más a propósito, pues que los aires que lo dominan conducen con facilidad a la población esos miasmos pútridos, que muy bien pueden contribuir al desarro­llo de cualquier enfermedad contagiosa, es necesario dotar a la localidad de un sitio sagrado donde se puedan depositar con holgura los restos mortales».
La primera gestió que es va haver de fer des del Consistori va ser obtenir un terreny adequat, tema que es va resoldre amb la família Casellas Gou, una de les més benestants del poble, i amb la qual es va signar un acord de cessió de la finca del Clos, a canvi de la construcció gratuïta d’un pan­teó familiar i de l’exempció dels drets d’enterrament (la finca però, hauria de retornar al patrimoni familiar si deixés de ser cementiri).
El projecte i els
pressupostos de Masó
El projecte arquitectònic va ser fet per l’arquitecte Rafael Masó i Valentí (1880-1935), que estava en contacte amb l’alcalde Josep Taberner, a partir de la família Bru, la de la seva dona, que en procedia i conservava la propi­etat del mas de can Dansa.
Masó va entregar aquest projec­te el febrer de 1917, i és previ als que va fer del cementiri de Girona (juny de 1917) i del de Flaçà (inaugurat el 1922). Se’n conserven dos plànols, de planta i alçat, sense gaires diferènci­es de planificació entre ambdós: un està dibuixat amb llapis i l’altre amb tinta, titulat «Proyecto de Cementerio en Juyá», que es guarda a l’arxiu de l’Ajuntament. En l’únic estudi deta­llat (Fortià, 2007) s’hi diu que «Masó va projectar un espai per als enterra­ments, de forma rectangular, ocupat pel nínxols adossats al mur del costat est, i un fossar central o camp mortu­ori, tot ordenat en un nivell amb l’eix longitudinal en direcció de sud a nord. A l’interior del recinte, es projecten dues “columnetes” vegetals semicir­culars, formades per sis xiprers».
Un aspecte interessant del projec­te és que les mesures i proporcions s’ajusten a la proporció àuria a partir de sis punts de referències que Masó va marcar en el plànol dibuixat amb llapis, i que segueixen la topografia del terreny. A l’espai destinat als en­terraments (sobre plànol, 16x10 cm i, a la construcció real, 32,5x20 m) la proporció àuria és quasi perfecta, així com a la planta de la capella i a la sala d’autòpsies. Aquestes edificacions i la terrassa principal d’accés, segons els punts de referència marcats, també formen un triangle auri.
De pressupostos, també n’hi ha dos: un escrit amb llapis (en català, sense data ni signatura) i un escrit amb tinta que està inclòs en l’expedient municipal (en castellà, signat i no datat). Si es com­paren les partides i els totals, hi ha una diferència d’un 62 %, ja que l’escrit amb llapis arrodonit puja a 4.000 ptes. (24 €) –amb una anotació que diu que «lo més necessari pujarà» a 2.660 ptes.)–, men­tre que el total de l’escrit amb tinta és de 6.541,92 ptes. (39 €). Aquesta diferència ve donada per la duplicació dels preus unitaris i la inclusió d’una partida de de­coració de 600 ptes., el 9 % de l’obra. En cap del dos pressupostos, però, no cons­ten els seus honoraris.

Una comissió d’estudi
El març de 1917, es va formar una co­missió amb membres del Consistori i de la Junta local de Sanitat, amb l’objectiu d’analitzar tota la documentació. En menys d’un mes, i partint de la conside­ració de «trazar una obra de suma nece­sidad, atemperándose a lo más sencilla, metódica, de solidez y seguridad para la custodia de los restos humanos y aparte de todo lujo», es van acceptar les «for­mes proposades» per Masó però sense fer-hi els nínxols encastats, la capella, la terrassa d’accés i les reixes de ferro. Es va elaborar un expedient amb tots els acords, el projecte i el pressupost, que es va posar a exposició pública (sense cap al·legació) i es va remetre la Diputació Provincial. Però es va retornar a l’Ajun­tament per algunes mancances, que es van solucionar afegint-hi un informe de dos metges (sobre la composició del sòl, els vents dominants, la distància del poble...) i d’un arquitecte provincial. Fi­nalment, el març de 1918 i un any i mig després del primer acord municipal, la Comissió Provincial va autoritzar l’Ajun­tament per a la seva execució, i va deixar clar que s’havia de pagar amb fons mu­nicipals (la parròquia també havia dit que no n’hi aportaria).
La construcció i el seu cost
L’objectiu immediat va ser la construc­ció del mur perimetral per tenir el recin­te tancat. Per poder iniciar les obres, es va pactar amb un veí per tal que deixés disposar material i pedres d’una finca propera a canvi de l’abonament d’una part del cost de construir un nínxol i de l’exempció dels drets d’enterrament. Els veïns del poble van fer les obres pel sis­tema de prestació personal (fer o anar a terrelló) i van executar-se a un ritme lent perquè no van acabar-se fins a final de 1919, quasi dos anys després de l’inici. Tot i que es preparava una inauguració oficial, la mort sobtada de l’exalcalde Jo­sep Martí i Massot va obligar a beneir el nou equipament de manera precipitada («sin solemnidad ni esplendidez») per enterrar-l’hi, el 30 de gener de 1920.
En l’extrem N-W hi ha l’únic «pan­teó», propietat de la família Gou. És un «calvari» coronat amb la creu (signat per Guiu i Novoa, de Figueres), amb una cripta accessible per una escala de rierenc amb la inscripció «Pregueu / pels / morts». Al capdavall de l’escala hi ha una porta de ferro, probablement feta pels serrallers Cadenas, de Girona.

Un tret ben peculiar d’aquest ce­mentiri, no contemplat en el projecte, és l’acabament de cadascuna de les co­lumnes dels nínxols, amb una disposició simètrica a banda i banda de la tanca, amb una semicircumferència corona­da amb una creu (la majoria són creus llatines però hi ha 17 «creus dels im­properis»: els tres claus i el calze), que va adoptar la seva forma definitiva en la reforma de 1966. Llavors l’espai central va deixar de ser utilitzat com a fossar, i només hi ha un mínim enjardinament en forma de camí central perquè, ma­lauradament, també es van tallar els xi­prers en la reforma de 2012.
Segons les quantitats consignades en els pressupostos, el cost total de la construcció va ser de 4.831 ptes. (29 €), coberts amb fons municipals, taxes pels drets de construcció dels nínxols (20 ptes./veí) i un préstec de 1.500 ptes. que va «oferir» el veí Joaquim Castelló a un interès del 5 %. Enlloc no consta
que es fes cap pagament a l’arquitecte.
Així doncs, aquest cementiri encara es manté com un clos blanc encastat en­mig dels camps. Tot i les nombroses mo­dificacions de l’obra actual, segueix les proporcions projectades originàriament per Rafael Masó i s’inscriu en el seu ide­ari noucentista, reflectit en aquesta car­ta a Esperança Bru (Tarrús i Comadira, 1966): «L’elegància, saps en què consis­teix? Doncs en això: en la senzillesa, en la perfecció, en la discreció... Per sobre de tot, lo que hi ha d’haver en l’obra d’art, com en tota obra bella, és la racionalitat, l’equilibri, la justa proporció de mides, la justesa de la cosa amb el servei que com­pleix, amb el lloc en què és posada, amb la persona que la posseeix».

Josep Navarra és psicòleg.
Bibliografia
FORTIÀ, Josep M. (coord). Radiografia de l’obra de Rafael Masó. Girona, COAC, 2007.
PUJADÓ, Judit. Vint-i-cinc cementiris i dues tombes de les comarques gi­ronines. Bellcaire d’Empordà. Ed. Vitella, 2010.
TARRÚS, Joan; COMADIRA, Narcís. Ra­fael Masó, arquitecte noucentista. Barcelona, Lunwerg Ed., 1966.















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada