ESTACIÓ DE TREN DE SANT POL DE MAR
El Maresme
Fotos de Joan Dalmau Juscafresa
La segona meitat
del segle XIX va suposar una sèrie de canvis cabdals per a la vila, la qual va
començar a transformar-se en el que avui es dia és. Aquests grans canvis es
poden agrupar en dos esdeveniments: l’arribada del ferrocarril i l’adquisició
dels terrenys de la Punta per part de Pau Simon, cosa que va produir una
transformació progressiva del paisatge de Sant Pol des de mitjans del segle XIX
i durant tot el segle XX.
Abans que hi
hagués tren, les mercaderies de certa quantia i volum s’enviaven per mar, en
unes barques conegudes com “barques de tràfec”. Per terra el transport es feia
amb carros i diligències. A la península, el primer tren va ser el que va fer
el trajecte Mataró-Arenys. Per construir
el tram per Sant Pol primer van haver de mirar per on el feien pasar, si per la
costa o pels garrofers (per darrera el poble), per temes logístics, van decidir
construir-lo per la costa, així l’estació no estaria tan allunyada. El fet de
dividir el poble en dos y col·locar la
via i l’estació davant de la platja va provocar enfrontaments entre els pescadors i la Companyia de
Ferrocarril, com que la via estava tant a prop del mar i de la costa (on els
pescadors guardaven les seves barques). Quan hi havia tempesta l’aigua i les
barques s’enfilaven damunt de la via i, si en un inici això no había suposat
cap problema, ja que si hi havia tempesta els trens no circulaven, cap el 1880
estallà el conflicte de projectar-se un mur de pedra per a evitar que el mar
malmetés la via, una solució que no agradà gaire als pescadors, que en ser una
important majoria comptaven amb el favor de la classe política. Arrel d’aquest
conflicte sorgí la publicació mensual “El Sanpolench” (1880-1894) totalment
enfrontada a la Companyia del Ferrocarril.
Enllaç amb informació i descripció:
https://santpol.cat/sites/default/files/adjunts/santpol_d1_cataleg-bens_ai.pdf
que a la pàgina 63 diu:
Època: finasl segle XIX
Estil: arquitectura d'estil neoclàssic simlificat de mestre d'obres
Característiques: Edifici aïllat de planta baixa i una planta pis. La façana és arrebossada i pintada de dos colors. Presenta motlluratge forjat sobre obra. La fusteria és de fusta. La coberta és de teula oculta per acroteri, amb balustrada de pedra artificial. A l’edifici original s’han afegit dos cossos laterals de planta baixa.
Enllaç amb informació i descripció:
https://santpol.cat/sites/default/files/adjunts/santpol_d1_cataleg-bens_ai.pdf
que a la pàgina 63 diu:
Època: finasl segle XIX
Estil: arquitectura d'estil neoclàssic simlificat de mestre d'obres
Característiques: Edifici aïllat de planta baixa i una planta pis. La façana és arrebossada i pintada de dos colors. Presenta motlluratge forjat sobre obra. La fusteria és de fusta. La coberta és de teula oculta per acroteri, amb balustrada de pedra artificial. A l’edifici original s’han afegit dos cossos laterals de planta baixa.
Enllaç amb informació i descripció:
que diu:
És una estació
de ferrocarril propietat d'adif situada
a la població de Sant Pol de Mar a la comarca del Maresme.
L'estació es troba a la línia Barcelona-Mataró-Maçanet per
on circulen trens de la línia R1 de Rodalies de Catalunya operat per Renfe Operadora.
Aquesta estació de la línia
de Mataró va entrar en servei el 1859 quan es va obrir
la segona ampliació del ferrocarril de Barcelona a Mataró, la primera línia de
ferrocarril de la península Ibèrica, des d'Arenys de Mar a Tordera. La iniciativa de la construcció
del ferrocarril havia estat de Miquel Biada i Bunyol per dur a terme les
múltiples relacions comercials que s'establien entre Mataró i Barcelona.
Altre enllaç amb informació i desripció:
que diu:
Descripció:
La estación de Sant Pol de Mar es
una estación de Adif (nº
79602), situada en el punto kilométrico 45,0 de la línea 276 de
Adif de Maçanet - Massanes a Bif. Sagrera, entre la estación de Calella y la estación de Canet de Mar, y se encuentra
en el municipio de Sant Pol de Mar, en la comarca del Maresme, en la provincia de Barcelona de Catalunya.
En ella se prestan servicios de la línea R1 de Rodalies de Catalunya.
Història:
La estación de Sant Pol de Mar se
inauguró el 3 de diciembre de 1859,
cuando la compañía Camino del Hierro del Este de
Barcelona inauguró el tramo, de 27,85 Km., entre Arenys de Mar y Tordera de la línea Barcelona
- Mataró - Maçanet-Massanes. El 1 de agosto de 1861 completó
la línea, con la inauguración del tramo entre Tordera y Maçanet de la Selva, de 9,47 Km.Cronología básica del ferrocarril español de vía
ancha.
El 18 de julio de 1862 se
publicó el real Decreto que aprobaba la fusión de la Compañía del
Camino del Hierro del Este de Barcelona y la Compañía de los
Caminos de Hierro de Barcelona a Granollers,Barcelona á
Mataró (Port Bou y Cerbere), Barcelona a Francia por la costaen Spanish Railway - Ferrocarriles de España,
creándose la Compañía de los
Caminos de Hierro de Barcelona a Gerona, que, más tarde, cambió de
nombre por Caminos de
Hierro de Barcelona a Francia por Figueras (BFF).
El 10 de diciembre de 1875,
la Caminos de Hierro
de Barcelona a Francia por Figueras (BFF)
y la Compañía del
Ferrocarril de Tarragona a Martorell y Barcelona (TMB)
se fusionaron, creando la Compañía de los
Ferrocarriles de Tarragona a Barcelona y Francia (TBF).
El 1 de enero de 1898,
la Compañía de los
Ferrocarriles de Tarragona a Barcelona y Francia (TBF)
es absorbida por la Compañía del
Ferrocarril de Madrid a Zaragoza y Alicante (MZA),
aunque mantiene su autonomía como "Red Catalana de MZA".
El 24 de enero de 1941,
se produjo la nacionalización de los ferrocarriles de ancho ibérico en España y se creó la Red Nacional de los Ferrocarriles
Españoles (RENFE) Ley de Bases de Ordenación Ferroviaria y de los
transportes por carretera de 24 de enero de 1941, que
asumió la gestión de las infraestructuras y la operación de tráfico
ferroviario, hasta el 1 de enero de 2005 ley 39/2003, de 17 de noviembre, del Sector
Ferroviario, en que se transformó en el Administrador de Infraestructuras
Ferroviarias (Adif) y se separó la gestión de la operación
ferroviaria, Adif administra
las líneas, estaciones y
resto de infraestructuras y se crea Renfe Operadora, que administra los trenes y
su comercialización.
El 24 de octubre de 2011,
las estaciones existentes en núcleos de Cercanías son
encomendadas por Convenio en su gestión integral a Renfe Operadora por parte de Adif BOE A 2011-16835, Jueves 27 de octubre de 2011.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada