CAN PARELLADA - ANTIC XALET GOMIS
AGULLANA - L'ALT EMPORDÀ
Fotos de Joan Dalmau Juscafresa
https://joandalmaujuscafresa.blogspot.com/
Amb aquest nom es coneix l’antic xalet Gomis, casa unifamiliar d’estil modernista amb elements clarament gaudinians com la paret de tanca i ampli jardí amb exemplars d’espècies vegetals centenàries.
Època: inici
segle XX
Autor: JosepPijoan Soteras
Descripció:
Edifici situat als afores
del poble. L'edifici s'aixeca enmig d'uns jardins que l'aïllen completament
respecte el nucli urbà. L'accés directe a la planta noble s'efectua a través de
rampes i d'un pont. La planta baixa, inicialment destinada a serveis, avui està
integrada a la residència. A la banda de tramuntana s'obre la gran porta
d'entrada, allindada i amb un gran arc que la sobremunta i columnes helicoïdals
als costats. Immediatament a sobre apareix una imatge de la Verge dins una mena
de fornícula. Arcs, determinats punts de la paret, els pedestals del pont i
altres zones de l'edifici, estan profusament decorades amb temes florals. Al
cantó de migjorn una gran tribuna irregular, amb balcons circulars als costats
i suportada per columnes, accentua encara més la preponderància de les línies
corbes a tot l'edifici. La fusteria i els mobles van ser dissenyats en estil
modernista; també les vidrieres, encara que aquestes han desaparegut. La forta
tendència al floralisme i a la línia corba expressen una notable influència
gaudiniana.
Notícies
històriques:
Es tracta d'un dels edificis modernistes més sobresortints d'Agullana. Aquest estil arquitectònic arribà a la població empordanesa a inicis del segle XX, i la seva penetració es traduí tant en la construcció d'edificis d'ús particular (can Vidal, ca l'Estela o can Parellada) com en obres de tipus social (Grup escolar, l'asil Gomís i el cafè l a Concòrdia). Amb aquesta proliferació de construccions modernistes, juntament amb la gran fortuna personal dels Gomís, no resulta estrany que el primer projecte de Can Parellada fos encarregat a Antoni Gaudí. Malgrat tot l'arquitecte barceloní va trencar aviat el seu compromís, segons sembla, a causa de les diferencies sorgides entre ell i els Gomís sobre el pressupost per la realització dels acabats escultòrics de les façanes. Així fou com l'obra passà a mans de Josep Pijoan, arquitecte notablement inferior al geni gaudinià, del qual extreu alguns elements característics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada