EL PONT DE FERRO
TORDERA - EL MARESME
Fotos de Joan Dalmau Juscafresa
https://joandalmaujuscafresa.blogspot.com/
Enllaç amb informació al blogg de Joan Bou i Pla:
https://joanboupla.blogspot.com/2013/07/el-primer-pont-de-ferro.html
Infraestructura de 183 metres de llarg per 1,60 metres
d’ample, sostinguda per 10 pilars de ferro, clavats a quatre metres de
profunditat, i amb un sòl de fusta. L’element fou finançat íntegrament pels
veïns de la vila i amb l’aportació especial d’Augusto M. Borràs Mercader,
conegut com el cavaller de Jalpí. La idea de construir un pont sobre la
Tordera fou de Narcís Aleñà. El farmacèutic Miquel Vergés es va mobilitzar per
abordar l’obra i finalment Joaquim Sagnier, diputat pel districte d’Arenys, fou
l’encarregat de gestionar les qüestions polítiques.
A l’octubre del 1895 s’adjudicà la construcció del pont de Ferro a La Maquinista Terrestre y Marítima, i el 13 de gener del 1896 s’exposaren els plànols del pont a la plaça de l’Església. Al juliol del mateix any arribaren tres vagons amb les peces destinades al muntatge del pont, de manera que se n’inicià la construcció. El 17 de juny del 1897 els enginyers de l’Estat feren proves de resistència sobre el pont carregant unes 30 tones en cadascun dels seus trams, sense evidenciar cap tipus de moviment. Borràs, propietari de La Eléctrica Jalpí, regalà quatre làmpades per al pont i l’Ajuntament n’hi aportaria dues més, que es col·locarien a cada costat.
Finalment es va inaugurar el 3 d’agost del 1897. A les 10 del matí, els membres de l’Ajuntament, el jutge i els integrants de la comissió del pont foren acompanyats per l’orquestra de Tordera per dirigir-se a l’església, on mossèn Maymí, professor del seminari de Girona, celebrà un ofici solemne. A l’altar major hi havia les autoritats i la comissió. Finalitzat l’acte, es distribuïren uns 300 bons de pa i carn entre les persones menys afavorides. A les dues de la tarda, al local del Centre, l’advocat Coll va llegir un discurs.
Finalment, a la tarda s’inaugurà el pont, que estava il·luminat amb dues làmpades de 500 bugies regalades per Borràs, col·locades a la plaça, darrere de l’església. La inauguració del pont es féu coincidir amb la benedicció d’una creu gòtica de plata trobada a la rectoria i que es va restaurar; una autèntica joia d’orfebreria que va desaparèixer durant la Guerra Civil. Acabada la benedicció del pont, es tocaren sardanes fins a la una de la matinada. Posteriorment hi hagué ball al saló Melis fins ben tard. La festa fou comissionada per Ramon Matas, Pere Vendrell i el metge Isidre Quintana.
El Pont de Ferro de Tordera és un dels símbols més emblemàtics de Tordera. El pont de ferro connecta el centre del poble amb la zona esportiva i el parc Prudenci Bertrana. Es va construir per primera vegada el març del 1897, però una riuada se’l va emportar 92 dies després de la seva inauguració. L'any següent es va reconstruir amb algunes modificacions i va quedar inaugurat l'agost de 1898. Aquest pont, que durant anys va servir per unir el nucli de Tordera amb l'illa de la tordera i Can Nadal va caure definitivament el 5 d'abril de 1969, també a conseqüència d'una torderada (com anomenen els torderencs les grans riuades).
Des de llavors, el Pont de Ferro es manté a la memòria de molts torderencs i han estat diverses les accions que s'han dut a terme per mantenir en viu el record del símbol torderenc. D'entre aquestes accions destaquen la publicació de fotografies i quadres de diferents vistes del pont, la publicació de diferents llibres d'història local que recullen la seva construcció i caiguda, l'edició de la revista municipal de caràcter bimensual amb el nom d'El Pont de Ferro, i la recol·locació de l'últim pilar que quedava del pont al Parc de la Sardana, com a símbol històric del municipi.
La seva última reconstrucció ha estat l'any 2007, amb nous mecanismes de seguretat. El tercer Pont de Ferro es va inaugurar el dia del mercat del ram d'aquell any, juntament amb un poema escrit per Elena Serra , el qual surt escrit en una construcció quadrada de pedra col·locada al darrere de l'església de Sant Esteve, al costat d'on comença el Pont de Ferro.
Aquesta última reconstrucció optà als premis Footbridge de l'any 2008.
************************************************************
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada