ESTACIÓ DEL FERROCARRIL
Cassà de la Selva - el Gironès
El ferrocarril de via estreta de Sant Feliu de Guíxols es va construir per afavorir la puixant indústria surera, que a Cassà de la Selva va tenir una incidència especial.
L'única instal·lació que s'ha conservat és l'estació, construïda el 1892, però han desaparegut un petit edifici de serveis, la caseta de la brigada de Via i Obres, un cobert amb un moll de descàrrega i les mateixes vies.
Les estacions eren els equipaments més importants que es trobaven al llar de la línia del tren. L'interior es dividia en tres espais, que s'identificaven amb usos diferenciats: sala d'espera, despatx de taquillatge i facturació i habitatge.
La línia del ferrocarril es va aturar definitivament l'any 1969 i, a partir de 1990, l'edifici de l'antiga estació, després de la seva rebahilitació, s'ha destinat a usos diferents: exposicions, sala polivalent i oficines.
Del 1892 al 1969 una línia de ferrocarril de via estreta enllaçava la ciutat de Girona amb el port de Sant Feliu de Guíxols i unia poblacions sureres importants.
A banda de l'impuls que va donar a la indústria surera, la línia també va ser important per a la pagesia, ja que va comptar amb un nou mitjà de transport per portar els productes ala mercats, i també per al sector més lúdic, atès que s'organitzaven serveis especials per assistir a les festes delsp obles del voltant.
Josep Maria Bregante, poc després de la clausura de la línia, va adquirir una locomotora, un cotxe i un furgó que havien estat construïts a Alemanya.
La locomotora, que s'havia comprat l'any 1905, la número 6, és una de les que va tancar la línia i comptava amb una caldera que solia gastar entre 8 i 10 kg. de carbó per quilòmetre. El cotxe i el furgó són del 1891. El cotxe era de viatgers e és del model A3; era un cotxe de primera classe que posteriorment es va reconvertir en segona, amb la qual cosa va passar de tenir dotze places entapissades de pell a tenir-ne setze en dos bancs de fusta. El furgó tenia la funció de transport d'equipatges.
Fotos publicades a internet:
Enllaç amb informació i descripció:
que diu:
Època:
final segle XIX
Descripció:
Edifici aïllat de planta
rectangular i coberta a dues aigües entrecreuades amb teula plana. Grans ràfecs
i decoracions de terra cuita en el carener. El sòcol, les cantonades i l'entorn
de les obertures són d'obra vista. L'edifici annex de serveis fou enderrocat.
Aquest mateix tipus constructiu d'estació hom el pot trobar al llarg de tots
els pobles de la línia d'aquell ferrocarril.
Notícies històriques:
La línia del ferrocarril de
Sant Feliu a Girona s'inaugurà el 30 de juny de 1892. Va néixer per iniciativa
de Joan Cases i Enric Heriz, de Sant Feliu de Guíxols per rivalitzar amb
carrilet de Palamós. L'establiment del ferrocarril es feia bàsicament per millorar
les comunicacions amb altres comarques gironines, per augmentar les relacions
comercials, per potenciar el port comercial de Sant Feliu i per substituir les
velles tartanes. L'ajuntament de Sant Feliu fou l'impulsor de la inversió que
comportaria l'aparició de totes les estacions del seu recorregut. El tren
contribuí al desenvolupament econòmic de la població i a més del transport de
mercaderies era utilitzat per viatgers d'esplai i vacances. Les pèrdues
econòmiques i la manca de modernització provocarien la suspensió definitiva del
servei l'onze de 1969.
Al
catàleg de béns a protegir publicat per l’ajuntament de Cassà de la Selva diu:
Època:
aproximadament any 1892
Descripció:
Construcció de planta rectangular desenvolupada en un sòl
nivell. Les façanes són arrebossades amb acabat esquerdejat excepte al voltant
de les obertures, el sòcol, les cantonades i la línia d’imposta superior que són
de rajol.
Les obertures presenten la part superior en forma d’arc
rebaixat amb la clau central de pedra de Girona.
La coberta és acabada amb teula plana i orientada a
quatre vessants. El carener presenta cresteria amb motius florals i els
frontons són ornats amb peces ceràmiques. Les façanes són rematades amb
important ràfec sobre cairats.
L’estació correspon a l’antiga línia del ferrocarril de
Sant Feliu de Guíxols a Girona. El 30 de juny de 1892 es va fer el primer
viatge i va ser clausurada el dia 11 d’abril de 1969.
Altre enllaç amb informació:
que diu:
Any 1892
Neoclassicisme
DESCRIPCIÓ
El ferrocarril de via estreta de Sant Feliu de Guíxols es va construir
principalment per afavorir la pujant indústria surera, que a Cassà de la Selva
va tenir una incidència especial.
Les estacions eren els equipaments més importants que es trobaven al llarg de la línia de tren i el seu interior es trobava compartimentat. Concretament, l'estació de Cassà estava dividida en tres cossos que s'identificaven en usos diferents: sala d'espera, despatx de taquillatge i facturació, i habitatge.
Les estacions eren els equipaments més importants que es trobaven al llarg de la línia de tren i el seu interior es trobava compartimentat. Concretament, l'estació de Cassà estava dividida en tres cossos que s'identificaven en usos diferents: sala d'espera, despatx de taquillatge i facturació, i habitatge.
CRONOLOGIA
L'estació del ferrocarril a Cassà es va construir l'any 1892. La línia es
va aturar definitivament l'any 1969, i a partir de 1990 l'edifici de l'antiga
estació, després de la seva rehabilitació, es va convertir en una sala
polivalent per a usos culturals.
Altre enllaç amb informació:
Fotografia de Charles F.Firminger
Plano de l'estació, fons Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada